Bedrijfspand taxeren: op deze 7 manieren kan dat

Wat is mijn bedrijfspand waard? Als ondernemer die voor het eerst een werkruimte gaat verkopen of kopen, is dit een prangende vraag waar je graag antwoord op wil. Of je hebt de recente waarde van je pand nodig voor je boekhouding. Gelukkig hebben wij veel ervaring met het uitvoeren van taxaties voor bedrijfspanden en kunnen we al je vragen beantwoorden.


Waarom moet je een bedrijfspand laten taxeren?

Als ondernemer met een bedrijfspand, horecapand of winkelruimte is het noodzakelijk om te weten wat de waarde van jouw onroerend goed is. Niet alleen omdat het ter sprake komt bij het kopen of verkopen van een pand, maar ook omdat het in vele gevallen verplicht is voor de boekhouding en andere fiscale aspecten.

Taxaties voor bedrijfspanden

Wellicht ben je al bekend met de term taxatie wanneer je zelf in het verleden een huis hebt gekocht of verkocht. Net als bij een woning voer je een taxatie uit om te weten wat het waard is. Toch gaat het bij een bedrijfspand vaak een tikkeltje anders. Voor ondernemers zijn er diverse soorten bedrijfstaxaties die je uit kunt laten voeren. Benieuwd welke vorm voor jou van toepassing is? Lees dan snel verder.

1 – Taxatie t.b.v. verkoopbeslissingen

Deze taxaties worden uitgevoerd wanneer je een pand gaat verkopen. Dit lijkt veel op een taxatie die nodig is bij het verkopen van een woning. Door het taxatierapport kun je een realistische vraagprijs bepalen.

2 – Taxatie bedrijfspand t.b.v. aankoopbeslissingen

Ben je van plan om een bedrijfspand te gaan kopen? Ook dan is het interessant om op de hoogte te zijn van de waarde van het onroerende goed. Naast dat het voor jezelf essentieel is om de juiste beslissing te maken, is het ook noodzakelijk voor het verkrijgen van een hypotheek.

3 – Taxatie t.b.v. financieringen

Op het eerste punt lijkt deze vorm veel op de vorige. Het verschil is dat deze variant niet alleen benodigd is voor het financieren van de aankoop. Het taxatierapport komt ook goed van pas bij het afsluiten van een bestaande financiering of wanneer je gaat verbouwen.

4 – Taxatie t.b.v. Belastingdienst

Wanneer je eigenaar bent van een groot pand is het van cruciaal belang dat de waarde van de bedrijfsruimte wordt meegenomen in de balans. Dit is vanuit de Belastingdienst verplicht en belangrijk om onverwachte naheffingen te voorkomen.

5 – Vaststellingsovereenkomst Belastingdienst

Bij een vaststellingsovereenkomst wordt de waarde van het pand niet vastgesteld door één, maar twee taxateurs. Je kiest zelf een taxateur uit, die zal samenwerken met een taxateur vanuit de Belastingdienst. Samen stellen zij de waarde vast en bepalen ze het vermogen van de onderneming/ondernemer.

6 – Minnelijke waarderingen

Komt een familielid die de gerechtigde was van een bedrijfspand te overlijden? Dan kan je als erfgename een verzoek doen tot een minnelijke waardering. Dit is nodig om een aangifte bij het Recht van Successie te doen.

7 – Balanswaardebepaling

Tot slot is het mogelijk om te kiezen voor een balanswaardebepaling. Door het opstellen van de balans weet je wat de waarde van het bedrijf op dat moment is. Middels deze taxatie wordt het makkelijker om het bedrijfskapitaal vast te stellen.

Welke taxatie past het best bij jou?

Wil je graag het taxeren van een bedrijfspand bij ons neerleggen? Of ben je benieuwd wat het laten taxeren van een bedrijfspand kost? Uiteraard staan we je dan graag te woord. Neem vrijblijvend contact met ons op voor passend advies en meer informatie.


Als eerste op de hoogte zijn van nieuwe woningen, unieke sneak previews en andere leuke updates? Volg ons dan ook op Instagram of Facebook.

Related Posts